Szczegóły Projektu
Numer projektu: 39/25
Nazwa projektu:
Nowe drogi rowerowe w Opolu
Dokładny adres:
Rynek
Lokalizacja na mapie:
Nr działki:
numer działki: 39, id działki: 166101_1.0103.AR_44.39
Lokalizacja projektu w wielu miejscach: TAK
Szczegóły lokalizacji:
Różne lokalizacje na terenie miasta. Ostateczny zakres realizacji projektu będzie wynikał z możliwości realizacji technicznej i finansowej, innych planów inwestycyjnych Miasta, ponownej oceny środowiska rowerowego oraz zakładanego stopnia wykorzystania.
Kategoria projektu:
OGÓLNOMIEJSKIE - (od 10 000 do 1 500 000 zł)
Charakter projektu:
INWESTYCYJNY - tzw. „projekt twardy”
Temat projektu:
drogi, chodniki, ścieżki rowerowe
Zestawienie kosztów:
1. | Budowa, przebudowa lub remont dróg rowerowych | 1 500 000.00 zł |
Szacunkowy koszt realizacji projektu: 1 500 000.00 zł
Skrócony opis projektu:
Zadanie będzie polegało na budowie przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych i rowerów, w miejscach dla których MZD posiada dokumentację projektową lub jest możliwa do realizacji w jednym roku budżetowym. Spójna i całościowa sieć dróg rowerowych pozwala na bezpieczny komfortowy, alternatywny dla samochodu, najszybszy w mieście transport w oparciu o rower i coraz popularniejsze inne urządzenia transportu osobistego (np. hulajnogi elektryczne). Celem projektu jest budowa brakujących fragmentów dróg rowerowych, tak aby tworzyć warunki do bezpiecznego i komfortowego przemieszczania się po mieście w sposób tani, szybki, bezpieczny, ekologiczny i zdrowy. Osoby korzystające na co dzień z rowerów wskazały w sieci społecznościowej fragmenty infrastruktury rowerowej wymagające pilnej interwencji.
Szczegółowy opis projektu:
Spójna i całościowa sieć dróg rowerowych pozwala na bezpieczny komfortowy, alternatywny dla samochodu, najszybszy w mieście transport w oparciu o rower i coraz popularniejsze inne urządzenia transportu osobistego (np. hulajnogi elektryczne). Celem projektu jest budowa brakujących fragmentów dróg rowerowych, tak aby tworzyć warunki do bezpiecznego i komfortowego przemieszczania się po mieście w sposób tani, szybki, bezpieczny, ekologiczny i zdrowy. Osoby korzystające na co dzień z rowerów wskazały w sieci społecznościowej fragmenty infrastruktury rowerowej wymagające pilnej interwencji.
Ostateczny zakres realizacji projektu będzie wynikał z możliwości realizacji technicznej i finansowej, innych planów inwestycyjnych Miasta, ponownej oceny środowiska rowerowego oraz zakładanego stopnia wykorzystania. Zakres realizacji poszczególnych dróg rowerowych umożliwia korzystanie z nich wszystkim mieszkańcom, więc nawet w sytuacji budowy danej drogi rowerowej tylko na terenie jednej dzielnicy, poprzez swój charakter usprawniający transportowy ma ogromne znaczenie w skali całego miasta.
Inwestycja w infrastrukturę rowerową pozwala nie tylko ograniczyć koszty transportu mieszkańców, ale również ograniczyć koszty społeczne wypadków komunikacyjnych z udziałem kierowców samochodów, gdzie większe prędkości i masy pojazdów wiążą się z groźniejszymi urazami i częstszymi zgonami. Wybór alternatywnego środka transportu wpływa pozytywnie na zmniejszenie korków w mieście oraz zapotrzebowania na miejsca parkingowe, a więc również dla osób nie korzystających z tej formy komunikacji wpłynie pozytywnie na jakość życia w mieście.Dla osób, które wykorzystują rower również lub tylko dla celów rekreacyjnych, sportowych lub turystycznych pozwoli łatwiej i bezpieczniej realizować również te cel. Realizacja tergo projektu jest również istotna ze względu na konflikty oraz wypadki na chodnikach z udziałem pieszych i rowerzystów. Konieczna jest separacja tego ruchu, a w sytuacji dużego natężenia ruchu samochodów lub/i ich wysokiej prędkości rowerzyści często wybierają chodnik jako bezpieczniejsz.
Dostępność do tej infrastruktury będzie pełna na wszystkich mieszkańców poruszających się na rowerach i urządzeniach transportu osobistego. Piesi, zgodnie z przepisami również mogą korzystać z tej infrastruktury ustępując pierwszeństwa rowerzystom i kierującym uto.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu:
Konieczne jest uzupełnienie brakujących fragmentów infrastruktury rowerowej, aby możliwe było bezpieczne i komfortowe poruszanie się po mieście w sposób ekonomiczny, ekologiczny i prozdrowotny.
Ogólnodostępność projektu:
Dostępność do tej infrastruktury będzie pełna na wszystkich mieszkańców poruszających się na rowerach i urządzeniach transportu osobistego. Piesi, zgodnie z przepisami również mogą korzystać z tej infrastruktury ustępując pierwszeństwa rowerzystom i kierującym uto.
Realizacja na terenie placówki oświatowej: NIE
Realizacja na terenie innej gminy: NIE
Ocena formalna: Pozytywna
Ocena merytoryczna: Pozytywna
Uwagi:
W ramach dostępnej kwoty dla tego zadania zostanie zrealizowany fragment drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów w miejscu gdzie brak takiej drogi, lub w miejscu gdzie taka droga wymagać będzie remontu, lub realizacja dla posiadanej przez MZD dokumentacji projektową.