Szczegóły Projektu
Numer projektu: 11/26
Nazwa projektu:
Zero barier – miasto, które nie ogranicza
Dokładny adres:
Adresy zostaną wskazane w oparciu o zgłoszenia mieszkańców, uzgodnienia z zarządcą drogi oraz decyzje Komisji Bezpieczeństwa.
Lokalizacja na mapie:
Nr działki:
numer działki: 61/4, id działki: 166101_1.0103.AR_44.61/4
Lokalizacja projektu w wielu miejscach: TAK
Szczegóły lokalizacji:
Co najmniej jedna lokalizacja w każdej dzielnicy, obszar całego miasta.
Kategoria projektu:
OGÓLNOMIEJSKIE - (od 10 000 do 2 000 000 zł)
Charakter projektu:
INWESTYCYJNY - tzw. „projekt twardy”
Temat projektu:
drogi, chodniki, ścieżki rowerowe
Zestawienie kosztów:
1. | Obniżenie krawężników | 1 200 000.00 zł |
2. | Wyrównanie chodników (wymiana nawierzchni) | 250 000.00 zł |
3. | Modernizacja peronów przystankowych | 400 000.00 zł |
4. | Płytki z wypustkami (oznaczenia dotykowe) | 100 000.00 zł |
5. | Ławki miejskie z oparciem | 50 000.00 zł |
Szacunkowy koszt realizacji projektu: 2 000 000.00 zł
Skrócony opis projektu:
Projekt zakłada wskazanie i poprawę miejsc nieprzyjaznych pieszym i osobom o ograniczonej mobilności (np. wysokie krawężniki, uszkodzone chodniki, brak ławek). Zakres obejmuje: obniżenie krawężników do poziomu zero, wyrównanie nawierzchni, montaż kontrastowych płytek z wypustkami, uzupełnienie ławek i poprawę peronów przystankowych – zwłaszcza w ciągach dojścia do przystanków, przedszkoli, szkół, przychodni, kościołów.
Szczegółowy opis projektu:
Miasto Opole liczy 13 dzielnic oraz 29 jednostek urbanistycznych. W każdej z nich występują miejsca trudne do pokonania pieszo, które najlepiej znają sami mieszkańcy i rady dzielnic. Plan zakłada, że z każdej dzielnicy zostanie wytypowana co najmniej jedna lokalizacja do realizacji. Wybór miejsc nastąpi w oparciu o zgłoszenia indywidualne oraz zapytania skierowane do rad dzielnic.
Szczególną wagę będą miały lokalizacje wskazane podczas konsultacji społecznych „Dostępność w Opolu” przeprowadzonych w 2024 roku przez Miasto Opole we współpracy z Fundacją Free i Fundacją Geko. W ich trakcie mieszkańcy zgłosili setki konkretnych problematycznych punktów w przestrzeni miejskiej.
Jeśli Miejski Zarząd Dróg dysponuje własną listą lokalizacji zgłaszanych przez mieszkańców lub rady dzielnic, może ona zostać uwzględniona przy dalszym planowaniu zakresu projektu.
Poniżej przedstawiam przykładowe lokalizacje i typowe prace – mają one charakter orientacyjny:
1. ul. Bierkowicka – obniżenie krawężników i lokalne wyrównanie chodnika (np. przy ul. Pisankowej, wjeździe na parking przy terenie sportowym, drodze za OSP, osiedlu przy Bierkowickiej 7k).
2. ul. Waryńskiego – obniżenie krawężników w ciągach pieszych i przy przejściach.
3. ul. Niedurnego i Bończyka (rejon Placu Piłsudskiego) – poprawa dostępności poprzez obniżenie krawężników.
4. Instalacja ławek jako punktów odpoczynku – np. ul. Niemodlińska (naprzeciw Biedronki), ul. Wrocławska (od Placu Piłsudskiego do Muzeum Wsi Opolskiej), dojście do kładki pieszej przy Centrum Przesiadkowym Opole Zachód, pętla Cmentarna (przystanek w kierunku CH), teren przy PSP 9.
5. Modernizacja peronu na przystanku przy pętli Bierkowice – korekta geometrii peronu, która umożliwi prawidłowe zatrzymywanie się autobusu przy krawędzi (obecnie promień linii krawężnika to uniemożliwia).
Wskazane miejsca mają charakter poglądowy i mogą ulec zmianie w trakcie uzgodnień.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu:
Problemy z dostępnością w przestrzeni miejskiej dotykają tysięcy mieszkańców Opola: osób na wózkach, poruszających się o kulach, osób starszych, rodziców z wózkami dziecięcymi. Czasem jeden nieobniżony krawężnik lub brak ławki sprawia, że ktoś nie jest w stanie dotrzeć do sklepu, urzędu czy przystanku.
W 2024 roku Miasto Opole wraz z Fundacją Rozwoju Edukacji Empatycznej Free oraz Fundacją Geko zrealizowało „Konsultacje społeczne: dostępność w Opolu", w ramach których mieszkańcy wskazali setki miejsc problematycznych. Projekt jest zgodny z kierunkami wskazanymi w konsultacjach i stanowi ich naturalną kontynuację.
Odpowiadając na konkretne potrzeby mieszkańców, zakłada on realną poprawę jakości życia w mieście. Drobna zmiana – obniżenie krawężnika czy ustawienie ławki – kosztuje niewiele, ale dla wielu osób to różnica między samodzielnością a wykluczeniem.
Ogólnodostępność projektu:
Projekt ma charakter ogólnomiejski i ogólnodostępny. Z efektów skorzystają wszyscy mieszkańcy poruszający się pieszo lub rowerem. Przestrzenie, które zostaną poprawione, są ogólnodostępne 24/7 i korzystanie z nich jest nieodpłatne.