plik foto id: 1400010336

Szczegóły Projektu

Numer projektu: 11/26

Nazwa projektu:

Zero barier – miasto, które nie ogranicza

Dokładny adres:

Adresy zostaną wskazane w oparciu o zgłoszenia mieszkańców, uzgodnienia z zarządcą drogi oraz decyzje Komisji Bezpieczeństwa.

Lokalizacja na mapie:

Nr działki:

numer działki: 61/4, id działki: 166101_1.0103.AR_44.61/4

Lokalizacja projektu w wielu miejscach: TAK

Szczegóły lokalizacji:

Co najmniej jedna lokalizacja w każdej dzielnicy, obszar całego miasta.

Kategoria projektu:

OGÓLNOMIEJSKIE - (od 10 000 do 2 000 000 zł)

Charakter projektu:

INWESTYCYJNY - tzw. „projekt twardy”

Temat projektu:

drogi, chodniki, ścieżki rowerowe

Zestawienie kosztów:

1.Obniżenie krawężników1 200 000.00 zł
2.Wyrównanie chodników (wymiana nawierzchni)250 000.00 zł
3.Modernizacja peronów przystankowych400 000.00 zł
4.Płytki z wypustkami (oznaczenia dotykowe)100 000.00 zł
5.Ławki miejskie z oparciem50 000.00 zł

Szacunkowy koszt realizacji projektu: 2 000 000.00 zł

Skrócony opis projektu:

Projekt zakłada wskazanie i poprawę miejsc nieprzyjaznych pieszym i osobom o ograniczonej mobilności (np. wysokie krawężniki, uszkodzone chodniki, brak ławek). Zakres obejmuje: obniżenie krawężników do poziomu zero, wyrównanie nawierzchni, montaż kontrastowych płytek z wypustkami, uzupełnienie ławek i poprawę peronów przystankowych – zwłaszcza w ciągach dojścia do przystanków, przedszkoli, szkół, przychodni, kościołów.

Szczegółowy opis projektu:

Miasto Opole liczy 13 dzielnic oraz 29 jednostek urbanistycznych. W każdej z nich występują miejsca trudne do pokonania pieszo, które najlepiej znają sami mieszkańcy i rady dzielnic. Plan zakłada, że z każdej dzielnicy zostanie wytypowana co najmniej jedna lokalizacja do realizacji. Wybór miejsc nastąpi w oparciu o zgłoszenia indywidualne oraz zapytania skierowane do rad dzielnic. Szczególną wagę będą miały lokalizacje wskazane podczas konsultacji społecznych „Dostępność w Opolu” przeprowadzonych w 2024 roku przez Miasto Opole we współpracy z Fundacją Free i Fundacją Geko. W ich trakcie mieszkańcy zgłosili setki konkretnych problematycznych punktów w przestrzeni miejskiej. Jeśli Miejski Zarząd Dróg dysponuje własną listą lokalizacji zgłaszanych przez mieszkańców lub rady dzielnic, może ona zostać uwzględniona przy dalszym planowaniu zakresu projektu. Poniżej przedstawiam przykładowe lokalizacje i typowe prace – mają one charakter orientacyjny: 1. ul. Bierkowicka – obniżenie krawężników i lokalne wyrównanie chodnika (np. przy ul. Pisankowej, wjeździe na parking przy terenie sportowym, drodze za OSP, osiedlu przy Bierkowickiej 7k). 2. ul. Waryńskiego – obniżenie krawężników w ciągach pieszych i przy przejściach. 3. ul. Niedurnego i Bończyka (rejon Placu Piłsudskiego) – poprawa dostępności poprzez obniżenie krawężników. 4. Instalacja ławek jako punktów odpoczynku – np. ul. Niemodlińska (naprzeciw Biedronki), ul. Wrocławska (od Placu Piłsudskiego do Muzeum Wsi Opolskiej), dojście do kładki pieszej przy Centrum Przesiadkowym Opole Zachód, pętla Cmentarna (przystanek w kierunku CH), teren przy PSP 9. 5. Modernizacja peronu na przystanku przy pętli Bierkowice – korekta geometrii peronu, która umożliwi prawidłowe zatrzymywanie się autobusu przy krawędzi (obecnie promień linii krawężnika to uniemożliwia). Wskazane miejsca mają charakter poglądowy i mogą ulec zmianie w trakcie uzgodnień.

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu:

Problemy z dostępnością w przestrzeni miejskiej dotykają tysięcy mieszkańców Opola: osób na wózkach, poruszających się o kulach, osób starszych, rodziców z wózkami dziecięcymi. Czasem jeden nieobniżony krawężnik lub brak ławki sprawia, że ktoś nie jest w stanie dotrzeć do sklepu, urzędu czy przystanku. W 2024 roku Miasto Opole wraz z Fundacją Rozwoju Edukacji Empatycznej Free oraz Fundacją Geko zrealizowało „Konsultacje społeczne: dostępność w Opolu", w ramach których mieszkańcy wskazali setki miejsc problematycznych. Projekt jest zgodny z kierunkami wskazanymi w konsultacjach i stanowi ich naturalną kontynuację. Odpowiadając na konkretne potrzeby mieszkańców, zakłada on realną poprawę jakości życia w mieście. Drobna zmiana – obniżenie krawężnika czy ustawienie ławki – kosztuje niewiele, ale dla wielu osób to różnica między samodzielnością a wykluczeniem.

Ogólnodostępność projektu:

Projekt ma charakter ogólnomiejski i ogólnodostępny. Z efektów skorzystają wszyscy mieszkańcy poruszający się pieszo lub rowerem. Przestrzenie, które zostaną poprawione, są ogólnodostępne 24/7 i korzystanie z nich jest nieodpłatne.

Realizacja na terenie placówki oświatowej: NIE

Realizacja na terenie innej gminy: NIE

Ocena formalna: Pozytywna