Szczegóły Projektu
Numer projektu: 94/26
Nazwa projektu:
Szlak przez Potok – etap I
Dokładny adres:
wzdłuż Prószkowskiego Potoku
Lokalizacja na mapie:
Nr działki:
numer działki: 143, id działki: 166101_1.0005.143
Lokalizacja projektu w wielu miejscach: NIE
Szczegóły lokalizacji:
wzdłuż Prószkowskiego Potoku
Kategoria projektu:
OGÓLNOMIEJSKIE - (od 10 000 do 2 000 000 zł)
Charakter projektu:
INWESTYCYJNY - tzw. „projekt twardy”
Temat projektu:
drogi, chodniki, ścieżki rowerowe
Zestawienie kosztów:
1. | Przygotowanie dokumentacji technicznej pod realizacje zadania polegajacego na budowie ,,Szlaku przez Potok'' | 70 000.00 zł |
2. | Prace pielęgnacyjne istniejącej zieleni zlokalizowanej w świetle trasy | 30 000.00 zł |
Szacunkowy koszt realizacji projektu: 100 000.00 zł
Skrócony opis projektu:
Opracowanie dokumentacji projektowej pod możliwość wykonania pierwszego etap utworzenia zielonej trasy pieszej wzdłuż Prószkowskiego Potoku na długości ok. 1500 m – w dzielnicy Bierkowice. Trasa przebiega drogą gruntową, częściowo zarośniętą, wymagającą wyrównania i wzmocnienia nawierzchni. Planowany jest też nietypowy, ekologiczny sposób przejścia potoku pod obwodnicą. Dodatkowo w I etapie zostaną zlecone prace pielęgnacyjne istniejącej tam zieleni.
Szczegółowy opis projektu:
Konieczność wykonania dokumentacji projektowej celem możliwości realizacji zadania Szlak przez Potok – etap I" to pierwszy krok w budowie naturalnej trasy spacerowej w południowej części Opola. Projekt obejmuje 1500-metrowy odcinek traktu biegnącego wzdłuż Prószkowskiego Potoku. Trasa przebiega przez teren miejski – drogi gruntowe wymagające wyrównania, wzmocnienia i odkrzaczenia.
Nawierzchnia zostanie wzmocniona poprzez: zagęszczenie podłoża; pokrycie mączką granitową lub grysową – materiał trwały, naturalny i przepuszczalny; w dwóch punktach trasy powstaną miejsca odpoczynku – ławki, kosze na śmieci, eko-tablice z lokalnymi ciekawostkami i mapą; najbardziej wymagający element to przejście pod obwodnicą – potok przepływa w tym miejscu pod jezdnią - proponuje się tu ekologiczne, bezinwazyjne rozwiązanie:
wariant A: ułożenie dużych, płaskich kamieni (głazów rzecznych), umożliwiających przejście w nurcie,
wariant B: wąski, drewniany pomost o niskim profilu nad potokiem, nieingerujący w koryto, możliwy do wykonania z drewna modrzewiowego lub kompozytu ekologicznego.
Realizacja zadania wiązać się będzie z koniecznością uzyskania m.in. pozwolenia na budowę, pozwolenia wodno-prawnego oraz pozwolenia na wycinkę drzew/krzewów.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu:
Projekt odpowiada na potrzebę poprawy lokalnej komunikacji pieszej w dzielnicy Bierkowice. Obecnie brak jest bezpiecznego i uporządkowanego traktu łączącego północną część dzielnicy z jej pozostałą zabudową. Jedyną istniejącą możliwością przejścia jest przekroczenie ruchliwej obwodnicy, co ogranicza dostępność i komfort przemieszczania się mieszkańców.
Proponowana trasa stanowi bezpieczną i funkcjonalną alternatywę, która umożliwi codzienne i rekreacyjne przemieszczanie się pieszo i rowerem pomiędzy oddzielonymi fragmentami dzielnicy.
Projekt ma również charakter integracyjny i ekologiczny: umożliwia tworzenie bezpiecznych, ogólnodostępnych połączeń pieszych; promuje korzystanie z przestrzeni zielonych; wspiera niskonakładowe, przyjazne środowisku formy zagospodarowania; trasa prowadzona jest po działkach drogowych, bez ingerencji w tereny prywatne.
Ogólnodostępność projektu:
Ogólnodostępny.
Realizacja na terenie placówki oświatowej: NIE
Realizacja na terenie innej gminy: NIE
Ocena formalna: Pozytywna
Ocena merytoryczna: Pozytywna
Uwagi:
Projekt możliwy do realizacji po zmianach polegających na konieczności sporządzenia dokumentacji projektowej, która jest wymagana do zrealizowania przedmiotowego projektu. Wymagane jest sporządzenie PZT przebiegu trasy po działkach, sporządzenie inwentaryzacji drzew i krzewów, kolidujących z planowana trasą, na której podstawie zostanie sporządzony wniosek o wydanie zezwolenia na usuniecie drzew do Marszałka województwa Opolskiego, należy wykonać analizę możliwości przejazdu przez most, w postaci operatu wodno-prawnego i ewentualnego pozwolenia wodno-prawnego, w zgodnie z wymaganiami Wód Polskich. Konieczna jest również zmiana klasyfikacji gruntów (obecnie stanowią dr), z uwagi na fakt, że planowane do budowy ciągi piesze ziemne, nie są drogą publiczną, ani wewnętrzną, realizatorem projektu nie może być więc MZD.